Rejsebrev sendt hjem fra Indien d. 15. februar 2012
Hov, der står en ko! Vi ankom til Indien om morgenen. Kl. var 9 i Indien, men vores kroppe sagde, at den var 04.30. Desuden havde vi fløjet hele natten, og skiftet fly en enkelt gang, så ”fresh” var nok ikke lige ordet, der kendetegnede os. Vi havde hjemmefra booket en 8 dages tur via et indisk rejsebureau, der inkluderede egen chauffør, bil og at program for sightseeing og hoteller var fastlagt på forhånd. Vi har prøvet dette en gang tidligere i Indien, og det fungerer perfekt, specielt på steder, hvor seværdighederne ligger spredt, og hvor offentlig transport fungerer mindre godt. Vi blev hentet i lufthavnen af vores chauffør,
og kørt hen til det første overnatningssted. Vi var landet i
Bengaluru, en stor by med ca. 7 mill. mennesker og i hastig
udvikling pga. it-firmaernes indtog i byen. Allerede næste dag, på vej til Mysore, fandt jeg ud af, at dette ikke var tilfældet. Bengaluru var bare en noget mere moderne by, end de fleste andre steder i Indien. Pyha. Godt så. Der var mine huse med bliktag, sarier, køer og svin i gaderne og alle duftene og farverne, som Bengaluru havde gemt væk til fordel for jeans, shoppingmalls og renovationssystem. Man ved aldrig, hvad man træder i Fx: ”gå gerne med rigtige sko med sål. Du ved aldrig, hvad underlaget indeholder af efterladenskaber” Fuldstændig korrekt, konstaterede jeg på dag 3, da underlaget lige under mig indeholdt en ordentligt kokage og mørket gjorde, at den uundgåeligt ville i kontakt med min sko. Hjælpsomme mennesker Andre gange kan man kun smile af deres meget ivrige væsen, der vil gøre alt for at stille turisten tilfreds. På et af de finere hoteller på vores tur havde vi problemer med det varme vand. Det var nok mere lunkent end varmt, og vi spurgte i receptionen, om de ville kigge på det. De sendte en lille mand op til os. Manuél, døbte jeg ham, for han kunne godt have været med i ”Halløj på Badehotellet”. ”No hot water” siger vi til ham, og han kigger forundret på os. ”No water”? Vi får forklaret, at det er varmt vand vi mangler, ikke vand generelt. Han siger, at det bare skal løbe lidt, hvilket dog ikke er efter vores erfaring, da jeg har stået inde under det lunkne vand i ca. 15 minutter. Så tager han affære. Først rykker han i vandhanen og alle rørene. Det giver sjovt nok intet resultat. Så går han, iført fint hoteltøj og sko, helt ind i brusenichen, og åbner for den varme hane. Uden at fortrække en mine, står han så der med vand ud over det hele, men får dog hurtigt slukket igen. Næste løsningsmulighed er at han sætter en 10 l. spand helt op til brusehovedet, og lader vand fra den varme hane løbe herned. Da den er næsten fuld mærker han på vandet, og nu er det blevet varmt. Alle er tilfredse, og han tømmer spandens indhold ud over egne fødder (jo, han er stadig iført sko), i afløbet og egentlig faktisk ud over hele badeværelset. J En aften på et andet hotel bliver konen tørstig
og sender Kennet over i restauranten for at hente en sodavand. Han
kommer tomhændet tilbage. Han må ikke selv tage den med over på
værelset, de vil komme med den. Vi drikker vores sodavand og venter på vores
byttepenge. Det er ved at være sengetid, og da det er et ikke
ubetydeligt beløb, vi skal have tilbage, tager Kennet de tomme glas,
går over i restauranten og nægter at gå, før han har fået sine
byttepenge. ”Betal og tis” Der er dog desværre fortsat en del, der endnu ikke har forstået, hvorfor man skal betale for noget, som man kan gøre lige så godt HELT gratis. Det betyder, at man fortsat nogle steder vågner til dåd, når man lige så stille slentrer gennem byen, og en ram lugt rammer den fine danske næse, der bestemt ikke er vant til hørmen af mandeurin i store mængder. Transport Hvad har vi set og hvad har vi lavet? Vi har også været på flodtur, set templernes elefanter – og Kennet er endda blevet velsignet af én - og ikke mindst spist os igennem Indiens fantastiske spisekort med de dejlige krydderier og vidunderlige vegetarretter. Vores maver har vænnet sig til de stærke sager, som bliver serveret lige fra morgenstunden, og vi har fuldstændig styr på ”iddle”, ”dosa” og ”puri-puri”. Indien er kendt for at give turisterne ”hurtig-mave” – eller ”Delhi-belly” som det populært hedder, men vi er heldigvis sluppet. Ikke fordi, vi ikke har prøvet lidt af hvert. Vi spiser gerne ved gadekøkkenerne, i de små lokale restauranter, hvor der kun serveres én ret, og hvor der med meget besvær bliver fremskaffet en ske (vi nægter at spise ris med fingrene – så lang tid har vi altså ikke været væk fra civilisationen), jeg spiser salat og andre kolde retter og den svalende yoghurt, som serveres til de stærke retter, ryger også ned i store mængder, selv om den kan være vært for spændende bakterier. Men, vi sørger også for at vaske hænder, hver gang vi ser en håndvask og sæbe. Vi desinficerer hænderne med sprit inden vi spiser, og det er no-go på nogen måde at lade hænderne komme i kontakt med munden. Dertil kommer nok også, at vi efter mange ture og mange typer bakterier, heldigvis har fået nogle hårdføre maver. Det brænder! Da vi kommer ud på gangen er der helt tåget, men dog ikke mere tåget end at vi kan se en mand iført lændeklæde og med en klokke og røgelsespinde, der går rundt på etagen nedenunder og messer hellige mantraer. Hotellet er i gang med at blive velsignet. Han griner, og det kan jeg sådan set godt forstå. Vi går ind på værelset igen og lukker døren for al røgen. Vi overlevede! Midt i al alvoren kan jeg kun sarkastisk rose Kennet for at gribe hans egen rygsæk og redde den. Min indeholder nemlig pas, penge og alle vigtige papirer, mens hans den dag alene indeholdt 2 poser chips, 3 ruller kiks og 2 cola light, proviant til næste dags tur, men sådan er vores prioriteringer jo så forskellige. Så går turen videre Mallamganpuram og Arniban, alias Pernille & Kennet melder, at køerne har det godt, og at inderne fortsat bøvser når de spiser – vi vender frygteligt tilbage når vi når Thailand.
|